سفارش تبلیغ
صبا ویژن

نقش مسیحیان عرب در گسترش نفوذ فرهنگی غرب به دنیای عرب

چکیده

در دوره معاصر جهان عرب بویژه مقطع زمانی سالهای 1800 تا 1950 میلادی یکی از واقعیتهای غیر قابل انکار، نقش ادبا و فرهنگ سازان مسیحی عرب در تولید، توزیع مفاهیم ومضامین و رواج برخی مکاتب ادبی و نیز انتقال فرهنگ غربی از این راهها به جهان عرب است. کاوش در سه سطح عرصه ها و زمینه های فرهنگی از جمله نهادهای فرهنگی، مجامع ادبی و نیز شناخت قالب ها و ساختارهای ادبی نشان می دهد: پدیده سلطه گرایی غرب نسبت به شرق و بویژه کشورهای عربی که اولین حوزه نفوذ و مداخله غرب به شرق بوده، واقعیتی انکار ناپذیر است چنانچه از چالشهای عمیقی بویژه در جریان جنگهای صلیبی میان کشورهای اروپایی و مسلمانان حوزه مدیترانه جریان داشته است. اما از آغاز دوره رنسانس و پس از انقلاب صنعتی این رویارویی به جای آنکه شکل دینی و ایدئولوژیک داشته باشد حیثیتی توسعه طلبانه و سلطه خواهانه داشته است از آن پس زوال امپراتوری عثمانی به عنوان بهترین ساختار سیاسی اجتماعی در میان جوامع اسلامی- عربی که در اثر دو عامل ضعف و سستی درونی ساختار این امپراتوری و اقتدار اروپاییان حاصل آمد، ما حصل سالهای طولانی مبارزه فرهنگی، نظامی و سیاسی دول استعمارگر بوده است

فهرست مطالب:

طرح تحقیق 1

مقدمه 7

بخش اول: ریشه ها و زمینه های تاریخی نفوذ فرهنگ غرب بر جوامع عربی 10

پیشگفتار 11

فصل اول: عوامل نهضت ادبی 15

پیشگامی مصر 16

وضع شام 18

1- مدارس 24

1-1- لبنان 24

1-2- مصر 25

1-3- سایر بلاد عربی 25

2-روزنامه و مجلات 25

2-1-مصر 25

2-2- لبنان 26

3-چاپ و چاپخانه 26

4- کتابخانه 27

5- انجمن های علمی و ادبی 27

6- ارتباط و تماس مستقیم با غرب 27

7- ترجمه داستان های غربی 32

7-1- سیر تحول داستان نویسی در مصر تا جنگ جهانی دوم 39

7-2- نقد و بررسی سیر تاریخی داستان نویسی در ادبیات نوین 53

8- نمایشنامه 59

9- سینما 60

فصل دوم: شرق شناسی 61

1- مفهوم شرق شناسی 62

1-1- معنای لغوی استشراق 62

1-2- معنای اصلاحی استشراق 63

2- پدیده مشرق شناسی 64

3- شرق شناسی 66

4- شرق به عنوان «غیر» 67

5- نمونه های بارز صورت نمایشی شرق 69

6- سیاست و شرق شناسی 70

7- یونان گرایی و مسیحیت به عنوان اجزای بنیادین میراث شرقی ها 70

8- شرق شناسی وارونه 71

9- بومی گرایی 72

نقد و نظر 73

بخش دوم: مکاتب ادبی معاصر 77

فصل اول: مکاتب ادبی غرب 78

1- سیر تحول تاریخی مکاتب ادبی غرب 79

2- مکاتب ادبی مغرب زمین 83

2-1- کلاسیک 85

2-2- کلاسیک جدید 88

2-3- رومانتیسم 91

2-4- پارناسیسم 96

2-5- رئالیسم 100

2-6- رئالیسم سوسیالیستی 102

2-7- سوررئالیسم 102

2-8- سمبولیسم 103

2-9- اگزیستانسیالیسم 106

2-10- دادائیسم 110

فصل دوم شعرعربی و مکاتب ادبی غرب 112

1- شعر عربی قدیم 113

1-1- مکتب «عمود الشعر» 114

1-2- مکتب نوپردازان 115

1-3- مکاتب عربی قدیم 116

1-3-1 – مکتب صنعت 116

1-3-2- مکتب تصنیع 117

1-3-3- مکتب تصنع 117

2- شعر عربی معاصر 118

2-1- کلاسیک نوین در شعر عربی معاصر 119

2-2- رومانتیسم در شعر عربی معاصر 121

2-3- رئالیسم در شعر عربی معاصر 125

2-4- سوررئالیسم در شعر عربی معاصر 126

2-5- سمبولیسم در شعر عربی معاصر 127

2-6- اگزیستانسیالیسم در شعر عربی معاصر 132

2-7- پارناسیسم در شعر عربی معاصر 134

2-8- دادائیسم در شعر عربی معاصر 135

فصل سوم: گرایش به تامل در ادبیات عرب 136

1- ریشه های گرایش به تامل در دوره معاصر 137

1-1- احساس حقارت 137

1-2- بحران ها 139

1-3- تهاجم فرهنگی 141

1-4- حس نوگرایی 142

1-4-1- نزاع قدیم و جدید 142

نقد و نظر 144

1-5- مهاجرتها 144

2- شعر تاملی و مکاتب ادبی غرب 147

نقد و نظر 149

2-1- آیا تامل به معنی قطع رابطه با مسایل بیرونی است ؟ 150

بخش سوم: گرایش های نوین ادبیات عربی 152

فصل اول: گرایش های نوین شعر عربی معاصر 153

1- گرایش های نوین موضوعی 155

1-1- حماسه 156

1-2- نمایشنامه منظوم 158

1-3- قصه 162

1-4- اسطوره 163

2- تحولات موسیقی و ساختار شعر عربی 167

2-1- شعر منثور 168

2-2- شعر آزاد 169

2-3- شعر مدور 170

2-4- قصیده کلی 172

2-5- شعر درامی (نمایشی) 173

فصل دوم: گرایش های نوین نثر عربی معاصر 174

1- قصه در ادب عربی معاصر 178

2- سیره نویسی 180

3- نمایشنامه نویسی 181

بخش چهارم: سیری در اندیشه مسیحی عرب 183

فصل اول: اندیشه ادبای مسیحی عرب 184

1- ادبای مهجر 185

1-1- جبران خلیل جبران 185

1-1-1- اسلوب ادبی جبران 185

1-1-2- شرق و غرب از نظر جبران 191

1-1-3- واقع گرایی جبران 195

1-2- میخائیل و نعیمه 196

1-2-1- اسلوب ادبی نعیمه 196

1-2-2- عوامل موثر بر افکار نعیمه 198

1-2-3- شرق و غرب از نظر نعیمه 201

1-3- ایلیا ابوماضی 204

1-3-1- شرق و غرب از نظر ابوماضی 204

1-4- دیانت و رجال مذهبی در ادب مهجر 205

1-5- مقایسه باورهای دینی مهجر 207

1-6- زن در ادب مهجر 208

1-7- عرف و سنت تحمیلی، ازدواج اجباری 208

2-سایر ادبا 211

2-1- نجیب عازوری 211

2-2- شبلی شمیل 213

2-2-1- شعر شمیل در ستایش حضرت محمد (ص) و قرآن 215

2-2-2-سخن شبلی شمیل درباره امام علی بن ابی طالب (ع) 216

2-3-نسیب عریضه و سبک شعری تازه 216

فصل دوم: تاثیر ادبای مسیحی عرب بر جهان عرب 217

1- اندیشه ها و جنبش های نوین سیاسی – اجتماعی 218

1-1- راههای نفوذ فلسفه روشنگری فرانسه و اندیشه های انقلاب فرانسه

در خاور عربی 222

1-2- کوشش عملی ادبا 232

1-3- کشورهای عربی 235

1-4- انجمن های روشنگری فرهنگی در سوریه 237

2- داستان 242

2-1- انگیزش منفی به دین وتمسخر مظاهر آن و طرح ارزش های ضد دینی 245

2-1-1- خودکشی 250

2-1-2- اعتراف 254

2-2- اهتمام به غریزه ممنوعه جنسی و توصیف صحنه های تحریک آمیز 255

2-3- استعمال گویش محلی و تضعیف زبان فصیح عربی 266

2-4- واقع گرایی در داستان 268

3- تاریخ 280

نقدو نظر 280

4- زبان شناسی 283

فصل سوم: اندیشه ادیب مسلمان 286

1- طه حسین 288

1-1- آثار ادبی طه حسین 288

نقد و نظر 299

چکیده 301

خلاصه البحث 303

منابع 305

خرید

مطالب مرتبط